- Jul

Klar til speling på Lye

Bilete Jbl Hilde Garlid

Frå Jærbladet -  Tekst: Hilde Garlid - Publisert:  17.05.2016 kl 08:42

Einar spiller i Jærens travleste korps

Man stopper ikke med det som er gøy selv om man blir pensjonist, ler Einar Gabrielsen.

Han og Bryne musikkorps startet dagen med morgenparade fra Vardheia til Bryne. Ved hesten utenfor rådhuset spiller de Kongesangen ved kransenedleggelsen.

– Vi spiller på tom mage. Etterpå marsjerer vi rett til frokostbordet, før vi skal spille i barnetoget på Bryne kl 09.30. Når vi er ferdig der, går turen til Lye, og så videre til Undheim, sier Bjørn Kverneland, leder av Bryne musikkorps.

Da trenger de effektive musikantene påfyll av mat igjen, og velger internasjonalt; på kinarestauranten på Bryne.

– Da er vi klar igjen, og drar til Kvernaland for å delta i folketoget der. Et nytt høydepunkt er under emning etter det; kaffe og kaker hos Gunn Iren Hognestad, sier Kverneland.

Med nok sukker i blodet, er det spreke bein som stiller opp til folketoget på Bryne før korpset stiller til "After train" - en tradisjon som har bygget seg opp med fin-fin stil med grilling hos Åse Hatteland.

- Det blir seks oppdrag på en 17. mai, og nok til å kunne kalles Jærens travleste korps. Hvorfor så mange?

– Det har ballet på seg med årene. Det var ikke så mange oppdrag i starten, men skolekorpsene i bygdene sliter litt med volumet på 17. mai. Da er det hyggelig å kunne hjelpe til, sier Kverneland og resten av gjengen i voksenkorpset.

– Samtidig er det en ypperlig anledning for oss å vise oss fram. Det er jo 17.mai som er korpsenes kjekkeste dag, sier lederen.

Ikke alle medlemmene stiller på alt alltid. Den yngste deltakeren, Simen Hersdal (15), holder takten på tre av oppdragene. Men når han ikke spiller sammen med Bryne musikkorps deltar han som trommis i Bryne skolekorps, så han får gått sine kilometer med trommen foran seg.

Einar Gabrielsen stiller på 35. året på alle Bryne musikkorps sine oppdrag. Skrittelleren viser allerede 5400 skritt for korpset, ved oppdrag nr 2. Det vil bli mange til for Gabrielsen og co utover dagen.

17. mai 2016

Klokka er sju, og Leif Erik og Janne er klar til speling.

08 - speling ved hesten

Einar intervjua av redaktøren i Jærbladet, Hilde Garlid

Berge Hatteland, fanebæraren vår gjennom 5 tog.

Frokost, som Åse og Gustav hadde stelt i stand.

Kl. 0930 - Barnetog

Kl. 1100 - Lye

Kl. 1200 - Undheim

1300 - Lunch på Ming House